onsdag 29. mai 2019

Barn og spikking

Kunst og håndverk har på mange måter blitt et mer estetisk fag enn et praktisk fag. Museumsbesøk og teori har hos mange overtatt store deler av faget, og dette mener jeg kan være dumt. Barn trenger å lære seg håndverk, og forberede seg på et praktisk arbeidsliv. Mange barn vil i framtiden jobbe i slike yrker, og hvorfor skal ikke dette fokuseres på også i skolen? I tillegg er dette et fag hvor mange barn kan blomstre, fordi de kanskje opplever utfordringer i de mer teoritunge fagene.

Sløyd er en viktig del av kunst og håndverk-faget, og kan bidra til at mange elever føler mestring og stolthet i faget. Barn er kreative av natur, og dette må man forsøke å opprettholde så godt det lar seg gjøre. Med treverk kan barn lage utrolig mange spennende kunstverk, både pyntegjenstander, men også bruksgjenstander som kan gjøre dem motiverte fordi de ser en større mening i det.
I en sløyd-sal finnes det mange gøyale ting å holde på med, og verktøy og maskiner kan gjøre barna interesserte og nysgjerrige. Å lære barn å håndtere ulike verktøy og maskiner, bidrar til motorisk utvikling, større håndverks-ferdigheter, og en forståelse for forsiktighet, HMS ol.



Når man skal innføre spikking til barn, er sikkerhetstiltakene viktig å være klar over. Barn skal arbeide med skape kniver, og å gjennomgå ulike former for grep, regler og forsiktighet er nødvendig. Barna kan få plastre fingrene på forhånd, få kniver med fingerstopp, rommet må settes opp slik at man som lærer har full oversikt over alle, og å introdusere dette på en ordentlig måte på forhånd bidrar til en mer sikker undervisning. I innføringen er det visse regler elevene MÅ lære seg, og når disse gjennomgås må man instruere og hjelpe dem igang. Man skal sitte i ro, aldri spikke mot noen andre, alltid spikke FRA deg, ha respekt for at kniven ikke er et leketøy osv. Akkurat når man holder på med slike verktøy er det viktig at reglene er strenge, og at konsekvensene for misbruk blir vedlikeholdt. Det kan også være nødvendig å innhente assistenter, som kan bistå i undervisningen. Sløyd kan, iallefall for de minste alderstrinnene, kreve mye oppfølging og hjelp, og for å unngå både venting og død-tid, er det viktig med flere hjelpende hender. Dette varierer jo naturligvis med hvor avanserte oppgaver som gis.

Det finnes mange ulike produkter barn kan lage i sløyden, og det kan tilpasses til alle alderstrinn. Småskoletrinnene kan for eksempel lage båter i tre, sprettert, små krakker, eller skjærefjøler. De litt eldre kan få større utfordringer som trekopper, kniver, bokser og dekorering med utskjæringer. Når det kommer til hvilke krav du setter, tror jeg det viktigste er at elevene får prøve seg fram og kanskje selv komme med hvilke krav de tror er nødvendige. Å forvente at alle skal sitte i timevis med pussepapir, er en dårlig tanke. Iallefall vil ikke dette være ideelt for enhver elev. Her må man tilpasse litt etter elevens utgangspunkt. Tid er også en faktor. Skal de lage enkle skjærefjøler, krever ikke dette innmari lang tid, mens en trekopp eller båt vil ta atskillig flere timer. Det er mulig å gjøre dette til et lengre prosjekt.

Spikking kan innføres til elevene så tidlig så mulig, og ved å bruke sløydsalen ved jevne mellomrom, vil elevene kunne utvikle seg til å produsere mange spennende ting. Treverk er ikke så vanskelig å få tak i, og å investere i noen enkle, gode verktøy vil gi mange kreative sløyd-timer flere år framover. Det kan ta både tid og tålmodighet å arbeide med mange barn på et verksted med både farlige og interessante verktøy, men med god innføring og riktig innstilling er sløyd et fantastisk bidrag til skolehverdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar