Jeg valgte som jeg har nevnt tidligere, å tegne et portrett. Har tegnet et portrett av min sønn, kun brukt ulike blyanter. Det har vært et artig og litt frustrerende arbeid, og ikke minst lærerikt. Det var gøy å begynne å tegne igjen etter så mange år uten! Har lært masse om ulike tykkelser på blyanter, og hvor spennende det kan være med skyggelegging. Her kommer litt endelige resultat, vet ikke helt hva jeg føler om det, men føler meg fornøyd i forhold til hva jeg tenkte jeg kunne beherske. 😄
Etter å ha hatt dette tegne - arbeidskravet, har jeg virkelig fått opp øynene for bruk av tegning i skolen. Det tegnes jo naturligvis mye på de minste trinnene i skolen idag, men det er kanskje ikke like mye fokus på tegne-teknikker og det at man faktisk kan lære seg å bli en god tegner med å øve. Barn skal få lov til å være frie tegnere og gjøre som de vil, men har på følelsen at det blir brukt mer som en slags belønning isteden for at det faktisk kan gi ganske mye til dem med riktig fokus. Tegning kan brukes i mange fag; for å produsere et fint produkt men også å tegne matematiske figurer. Tegning gir mestringsfølelse, det er en måte å uttrykke følelser og kommunisere på, og det øker kreativiteten. Barn kan tegne det de interesserer seg for; prinsesser, hus, gravemaskiner, hester, hjerter osv. La de få utstyr som gjør at de får til å lage ulike uttrykk, og gi dem muligheten til å få øve seg til de føler at de får det til. Vis dem ulike tegne-teknikker og vis dem ulike bilder av tegninger som faktisk er kunst til tross for at det kanskje ser veldig enkelt ut. Spesielt falt jeg selv veldig for opp-ned teknikken, samt konturtegning. Dette er teknikker jeg absolutt vil bruke med mine fremtidige elever.


Du har gjort en kjempejobb i denne oppgaven - og under presentasjonen fikk vi se en formidable utvikling, tida tatt i betraktning. Fortsett slik:) Fint at du formidler noen av dine tanker om tegning i skolen.
SvarSlett